Genius.com som ett verktyg i kampen mot pseudovetenskap, kvacksalvare och lurendrejare

Som jag skrev igår har jag börjat använda Genius.com för att kommentera DN Debatt-artiklar. Idag har jag även börjat använda detta verktyg till att kommentera andra hemsidor. Jag har påpekat att detoxprodukter inte fungerar på en brittisk och en svensk hemsida, påpekat att billiga indexfonder troligen är bättre än dyrare (och för bankerna mer vinstgivande) aktivt förvaltade fonder på Swedbanks och brittiska banken HSBC:s hemsida, och påpekat att om man vill göra så mycket nytta som möjligt för sina pengar bör man inte ge dem till ALS-forskning på en brittisk hemsida för ALS-donationer.

Genius.com kan bli ett mycket effektivt vapen i kampen mot pseudovetenskap och kvacksalvare (som försäljare av detoxprodukter) och lurendrejare (som banker som försöker sälja fonder som gör dem rikare men deras kunder fattigare). Det kan också bli användbart för att sprida kunskapen om att vissa välgörenhetsorganisationer, som Against Malaria Foundation, ger mycket mer liv och hälsa för pengarna, än andra, som ALS Association. Men det finns förstås otroligt många fler användningsområden. Jag kommer att få anledning att återkomma till det.

Om du är intresserad av någon av dessa frågor och vill bidra, är det mycket lätt att börja kommentera på Genius.com. Som jag skrev igår går du tillväga så här:

  1. Registrera dig på Genius.com.
  2. Kontakta Genius.com via Twitter eller deras hemsida att du vill bli beta-testare  (Genius.com är ju fortfarande på beta-teststadiet). Ge dem ditt Genius.com-nick. Jag har varit i kontakt med Genius.com och de säger att ”[b]asically anyone is welcome to beta-test”.
  3. Skriv genius.com innan adressen på den artikel du vill kommentera. Se här för ett exempel.
  4. Stäng av Adblock, om du använder det. Annars tycks det inte fungera (det ska också sägas att det ibland blir vissa andra buggar).
  5. Börja skriva fotnoter! Här är lite anvisningar för hur man lägger till bilder och länkar mm.

Genius.com borde vara mycket intressant för konsumentorganisationer, för organisationer som utvärderar välgörenhetsorgainsationers effektivitet, som GiveWell, och för organisationer som arbetar mot pseudovetenskap och för kritiskt tänkande, som Vetenskap och Folkbildning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s