Fler verktyg för att motverka desinformation

Förra veckan skrev jag en del om hur kommenterings/-fotnotsverktyget Genius.com kan bli ett fantastiskt vapen för att göra information på Internet mer tillförlitlig. Vem som helst kan kommentera vilken artikel som helst, något som bl a fått en del uppmärksamhet bland vetenskapsmän som ser fram emot att kunna rätta tidningsartiklar som framställt deras upptäckter på ett felaktigt sätt.

Jag har sedan dess fått veta att det finns flera konkurrenter till Genius.com, som rbutr och hypothes.is. Förmodligen kommer en av dem så småningom bli dominerande, eftersom detta lär vara en klassisk ”winner-takes-all”-marknad (om ett verktyg har fler läsare än andra, kommer alla vilja kommentera där, vilket kommer öka gapet till konkurrenterna, osv). En fördel Genius.com har jämfört med sina konkurrenter är dock att man inte behöver en plugin för att kunna läsa artiklar som är kommenterade med hjälp av Genius.com.

Det tas även många andra initiativ för att främja spridningen av viktig information, och motverka spridningen av desinformation. I dagarna rapporterades det om en plugin som gör det möjligt att se vem som har donerat till en amerikansk politiker vars namn figurerar i medierna. Genom att dra muspekaren över politikerns namn får du upp namnen på alla som donerat till politikern ifråga.

Ett annat viktigt initiativ togs nyligen av Facebook. Man kommer möjliggöra för användare att ”falskflagga” Facebookposter. De poster som fått många falskflaggningar kommer inte att visas lika ofta i nyhetsflödena och kommer även att få att få en liten ”falskflaggad”-fotnot. Facebook kommer dock inte själva att utvärdera sanningshalten i de falskflaggade posterna, utan kommer istället förlita sig på användarnas bedömningar. Vi kommer utan tvivel få se fler initiativ av den här typen, dels pga att den tekniska utvecklingen möjliggör skapandet av nya verktyg, och dels för att tröttheten på spam och felaktig och missvisande information ökar.

Det är bra och viktigt att stora nätverk som Facebook börjar engagera sig i detta. Om någon av dem köpte upp Genius.com eller någon av dess konkurrenter och började marknadsföra det i stor skala skulle saker kunna hända snabbt, som någon påpekade. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s